.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به بهانه حادثه واژگونی اتوبوس در جاده هراز
تکرار حوادث تلخ تا کی؟
.

شمال نیوز: متأسفانه روز سه‌شنبه 29بهمن ماه جاری حادثه‌ای در جاده هراز اتفاق افتاد، قربانیان 15 تن بودند و در میان راه بیست و چند نفر دیگر از شهرهای مختلف با آنان همسفر شدند. هر چند این موضوع برای روزهای بعد نیاز به بررسی و کالبد شکافی دارد اما همین قدر که به گفته مسافران راننده بارها با تلفن همراه خود صحبت می‌کرد آن هم در نیمه شب ؟! وقتی که مسافران بارها به این تخلف اعتراض کرده بودند راننده با گستاخی به مکالمه خود ادامه می‌دهد و اتفاق غم‌انگیز حادث می‌شود.

رانندگی در هر جاده‌ای نیاز به تمرکز دارد. همه فکر و ذهن راننده باید معطوف به راه باشد و لحظه‌ای از مسیر غافل نشود، آن هم در یک جاده کوهستانی. آیین‌نامه هم می‌گوید راننده هنگام رانندگی نباید چیزی بخورد یا مصرف کند یا با کسی حرف بزند. راننده نباید الکل مصرف کند و راننده هنگام رانندگی از بسیاری کارها منع می‌شود چرا که جان چندین انسان در دست اوست. اما متأسفانه این راننده بارها با تلفن صحبت کرده است. اتوبوس به گارد ریل برخورد می‌کند، لاستیک می‌ترکد و اتوبوس به عمق 40 متری سقوط می‌کند.
در حالی که ما به کاهش تصادف‌ها دل خوش کرده‌ایم و به هم تبریک می‌گوییم این حوادث اتفاق می‌افتد. من خود به عنوان یک مدرس دانشگاه در حوزه ترافیک و ایمنی احساس شرمندگی می‌کنم. مسئولان باید به این فکر کنند که چرا این اتفاق افتاد. در فرهنگ ما پس از وقوع این اتفاق‌ها همه توپ را به زمین دیگری می‌اندازند حتی حاضر به یک عذرخواهی ساده هم نیستیم. با همه احساسم به عنوان یک انسان می‌گویم باید به حال این مردم گرفتار در شهر و جاده‌ها گریست. آن آتش سوزناک حادثه اتوبان قم در چند ماه گذشته که یک مادر برای نجات بچه گرفتار در آتش، وی را از پنجره به بیرون فرستاد و خود در مقابل دیدگان فرزندش آرام در میان آتش جان سپرد تا پسر دلبندش چند صباحی بیشتر اما تنها و این بار هم بدون پدر و مادر زندگی را تجربه کند و تا حادثه جاده هراز که در هوای بسیار سرد زمستانی در میان برف و یخ و در عمق 40 متری دره صدای فریادشان به گوش کسی نرسید و بدتر این‌‌که مسئولان خیلی راحت از کنار این حادثه خواهند گذشت.
از نکات قابل تعمق این‌که رئیس اورژانس مازندران اعلام کرده اورژانس ساعت 5:30 به صحنه حادثه رسیده در حالی که اتفاق در ساعت 4:46 رخ داده است. به این فکر می‌کنم در جاده هراز که همواره پرتردد است چرا این همه تأخیر! و در آن ساعت سرد بر سر بچه‌ها و زخمی‌ها چه آمد. نوشدارو پس از مرگ سهراب.... در حالی که آن 15 دقیقه بعد از حادثه، زمان طلایی و بسیار حیاتی است و می‌توان از مرگ برخی حادثه‌دیدگان جلوگیری کرد. در آن ساعت پلیس، هلال احمر و اورژانس کجا بودند، مگر طرح زمستانی اجرا نمی‌شود. این تأخیر به نوعی تشدید در عمیق‌تر شدن حادثه است. چطور این راننده که این همه مسافر داشته تحت کنترل و نظارت نبوده است. در این حادثه همه باید پاسخگو باشند. در روز حادثه در تهران کنفرانس بین‌المللی حوادث جاده‌ای در جریان بود و کارشناسان و مدیران در حال بررسی و سخنرانی درخصوص مقابله با حوادث ترافیکی بودند که در سحرگاه همین روز اتوبوسی به قعر دره سقوط می‌کند و جمعی از هموطنان عزیزمان را در سوگ و ماتم می‌نشاند و حالا حالاها باید به دنبال پرتقال فروش باشیم تا در انتها همان خلبانی که دیگر نیست مقصر سقوط هواپیما بود.
براساس دیدگاه تئوری‌پرداز صاحبنام در حوزه ایمنی آقای‌هادون هیچ حادثه‌ای بدون علت نیست و در ریشه یابی هر حادثه مقصری پیدا خواهد شد. در جوامع توسعه یافته حدود 34 سال قبل فرهنگ مقصر شناختن قربانیان حوادث ترافیکی را به فرهنگ مقصر شناختن سیستم تغییر دادند یعنی در هر حادثه تحقیقات مسئول یا سازمانی مقصر شناخته می‌شود و باید پاسخگو باشد.
در سال 85 حدود 27 هزار و 500 تن در حوادث ترافیکی به کام مرگ رفتند و درسال 86 این رقم به 23 هزار تن کاهش پیدا کرد. تصادف‌های رانندگی از سال 86 عملاً روند نزولی پیدا کرد و این کاهش محصول فرایندی است متشکل از ایمن‌ترشدن خودروها، الکترونیک شدن سیستم‌ها و آموزش و فرهنگ‌سازی که در دهه 80 بسیار مؤثر بود و در کنار همه اینها همدلی مدیران سازمان‌ها و توجه به عوامل انگیزشی کارکنان رده‌های پایین و اجرایی باعث تکمیل شدن این موفقیت‌ها شده بود و حالا اما وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد کسی مسئولیتی هر چند کم را هم نمی‌پذیرد. تردید نکنیم این اتفاق‌های تلخ و وحشتناک در حافظه تاریخی مردم باقی خواهد ماند و در پیشگاه خدا و افکار عمومی ‌باید پاسخگو باشیم. اگر واقع‌بینانه و انسانی نگاه کنیم، باید حقایق را بگوییم و صد افسوس اگر بسیاری از واقعیت‌ها گفته می‌شد امروز شاهد این تراژدی غمبار نبودیم.

 اعتیاد راننده اتوبوس در سانحه جاده هراز

راننده اتوبوس حادثه جاده هراز اعتیاد به موادمخدر داشته است. رئیس پلیس راه استان گلستان گفت: تست اعتیاد انجام شده از راننده اتوبوس گرگان ‌ـ تهران که دچار سانحه شد، مثبت است. علیرضا قدمی با اشاره به حادثه اتوبوس گرگان-تهران که سه‌شنبه گذشته در محور هراز در دره سقوط کرد، اظهار داشت: یکی از مواردی که به تازگی انجام شده، آزمایش تست اعتیاد بوده که متأسفانه نتیجه آن مثبت بوده که به طور طبیعی بی‎تاثیر در این سانحه نبوده است. قدمی گفت: در حال حاضر وضعیت تصادف‌های استان گلستان براساس آمارهای نخست در بهمن‎ماه سال جاری 30 درصد در تصادف‌های فوتی و 25 درصد در تصادف‌های جرحی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته‎است./ ایران


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.